info@rezaiatmandi.ir      +۹۸-۲۱ ۲۸۴۲ ۸۱۷۷

کسب و کار Yelp چگونه کار می‌کند؟

صفحه نخست / کسب و کار Yelp چگونه کار می‌کند؟
  ۱۳۹۸/۰۲/۲۴     گروه رضایتمندی  

Yelp با تشویق کاربرانش برای بررسی کسب و کار ها و نوشتن نظر برای کسب و کارها، درگیر کردن آن ها از طریق ویژگی های شبکه های اجتماعی و انتقال ترافیک موتورهای جستجو رشد کرده است.

کاربران Yelp نه تنها می‌توانند کسب و کارها را جستجو کنند و آن ها را بررسی کنند ، بلکه می‌توانند یک پروفایل بسازند، با کاربران دیگر دوست شوند، در انجمن های آنلاین چت نمایند و یا حتی ملاقات‌هایی با یکدیگر داشته باشند.

Yelp ماهانه تقریبا 66 میلیون بازدیدکننده منحصر به فرد دارد. در بیش از 5.7 میلیون موبایل استفاده می شود و 25 میلیون نقد و برسی را از زمان آغاز به کارش در سال 2004 جمع آوری کرده است.(میزان نقد و بررسی های تفکیک شده برای هر صنف را در چارت زیر مشاهده نمائید.)

اما درآمد Yelp چقدر است؟
Yelp تقریبا همه درآمدش را از تبلیغات به دست می آورد. در سال 2014، 91.4% در آمدش از تبلیغات بود.
به طور اصلی دو دسته تبلیغات دارد:

    تبلیغات کسب و کارهای محلی: تبلیغ کسب و کارهایی که می خواهند در Yelp برجسته باشند. که در مجموع 76.8% درآمدش از این راه تامین می شود.
    تبلیغات برای برندها: برای مثال تبلیغات نمایشی و متنی در yelp.com که ترافیک زیادی را موتورهای جستجوگر می گیرد.

بدین صورت است که مشاهده می نمائید:

تبلیغات کسب و کارهای محلی چگونه کار می کند؟ رستوران ها، مغازه های لباس فروشی یا سالن های زیبایی به Yelp هزینه ای را پرداخت می کنند برای این که به صورت برجسته در اول لیست نتایج جستجو ظاهر بشوند. بنابراین اگر یک کاربر Yelp برای غذای تایلندی در سان فرانسیسکو جستجو گند، قبل از این که نتایج اصلی برای کاربر نمایش داده شود در ابتدا به رستوران های تبلیغ شده راهنمایی می شوند.

باقی مانده درآمد Yelp تا حد زیادی از معملاتش است. مانند Groupon که به صورت روزانه با کسب و کار ها معامله می کند، Yelp این کار را در ابعاد کوچکتری انجام می دهد.(روش کار Groupon بدین صورت است که کالاها و خدمات شرکت ها را در عرض 24 ساعت در معرض حراجی قرار می دهد.

درآمدهای Yelp را به صورت تفکیک شده در زیر مشاهده می کنید.



 

Yelp و اثر شبکه ای:

اثر شبکه ای چیست؟ اثر شبکه ای هنگامی روی می دهد وقتی محصول یا خدماتی با استفاده بیشتر مردم ارزشمندتر می شود.

اثر شبکه ای Yelp چیست؟ (بر اساس بیانیه ثبت نام Yelp در بورس اوراق بهادار)

پلتفرم ما به مردم کمک می کند که کسب و کارهای محلی را برای رفع نیازهای روزانه شان پیدا کنن. هر چقدر که مردم از پلتفرم ما استفاده کنند ، آن ها نقد و بررسی های بیشتری برای کسب و کارها می نویسند.وقتی که کاربری با ما همکاری کند و نقد و بررسی برای کسب و کارها بنویسد، به گسترش پهنا و عمق محتوای ما بر روی پلتفرم ما کمک می کند و موجب جذب تعداد کاربران بیشتری می شود. این افزایش ترافیک گزاره ارزش ما را برای کسب و کارهای محلی که به دنبال راه حل های تبلیغاتی موثر، راحت برای استفاده و کم هزینه برای هدف گرفتن تعدد زیادی از مصرف کنندگان افزایش می دهد.

به عبارت دیگر Yelp به این فکر می کند که گستردگی و عمق بررسی های مشتریان یک اثر شبکه ای را برایش می سازد.

Yelp وارد یک بازار جدید شده است و شروع به ساختن پروفایل برای کسب و کارهای محلی کرده است(چیزی که آن را موقعیت کسب و کارهای ادعا شده می نامند). کاربرانی که شروع می کنند به نوشتن نقد و بررسی ها، به نوبه خود کاربران دیگر را به ثبت نام و نقد بررسی های بشتر تشویق می کند. که این باعث به وجود آمدن اثر گلوله برفی می شود تا وقتی که Yelp تبدیل به یک راهنمای قطعی برای کسب و کارهای محلی در بازار شود. در این هنگام Yelp می تواند خودش را به عنوان مقرون به صرفه ترین پلتفرم تبلیغاتی برای کسب و کارهای محلی معرفی کند.

گرچه ممکن است این جریان کمی دور از ذهن به نظر بیاید اما این توانسته است و در بازار اصلی جواب داده است. در سان فرانسیسکو که اولین پیشرفته ترین بازار هست، Yelp به صورت گسترده ای به عنوان موثرترین راه برای جستجوی کسب و کارهاب محلی پذیرفته شده است. حتی پدر و مادر من که از مخالفان تکنولوژی هستند با اشتیاق از کاربران Yelp شده اند. هنگامی که Yelp حجم زیادی نقد و بررسی را دارد می تواند نتایج مربوط تری را در نتایج جستجوی فرا محلی نسبت به موتورهای جستجو سنتی نمایش دهد. (اسکرین شات مربوط به جستجوی فرا محلی هست. کاربران می توانند نقشه را به جهات مختلف بکشند تا نتایج تغییر کنند).

در بهترین حالت Yelp مانند مرجع انبوهی مانند zagat یک راهنمای مفید جامع و محلی هست. به این معنی که اگر کسب و کاری بیش از صد نقد و بررسی داشته باشد، بررسی کنندگان عجیب و غریب اشکال گیری را نسبت به آن کسب و کار متوقف می کنند.

گرچه  این هنوز مبهم است که اگر Yelp در بازار دیگری بود می توانست این موفقیت را دوبرابر کند؟ آن ها سال به سال در معیارهای کلیدی رشد موثری داشته اند: نقد بررسی ها(64%)، تعداد بازدیدکننده های منحصر به فرد ماهانه(67%)، کسب و کارهای محلی ثبت شده(97%) و تبلیغات محلی فعال(118%). با این حال برخلاف این دستاوردها، گوگل هنوز هم روی 75% ترافیک Yelp حساب باز کرده است. به عبارت دیگر Yelp در بهینه سازی موتورجستجو عالی هست اما هنوز موفق نشده است که در بیشتر بازارها یک مقصد وب مستقل باشد.

بنابراین تا وقتی که رشد کاربران Yelp چشمگیر هست، ما گمان نمی کنیم که آن ها تاثیر شبکه ای واقعی دارند و آن ها یک راه دراز را پیش رو دارند تا در بیشتر بازارهایی که در سان فرانسیسکو هستند به عنوان یک مرکز شناخته شوند.

درباره فروش:
Yelp همچنان این مشکل کلاسیک را دارد که کسب و کارهایی که تبلیغات محلی دارند با معیاربندی کسب و کارشان مواجه می شوند. این روند به شدت فروش محور است.

Yelp به صدها هزار فروشنده برای برای فروختن محصولات تبلیغاتی محلی برای کسب و کارهای محلی نیاز دارد که بیشتر آن ها احتمالا درکی از تکنولوژی ندارند. در سال 2010، 350 تا از 500 تا کارکنان Yelp فروشنده بودند. که این عدد به 918 تبدیل شد. Yelp 643 عدد کارمند خانم و آقا را استخدام کرد. 24000 حساب کسب و کار محلی فعال به این معنی است که هر فروشنده بیش از 37 حساب کاربری فعال را کنترل می کند.

این یک دلیل اصلی است که چرا Yelp سودآور نیست و نباید تا وقتی که Yelp به سرمایه گذاری بر روی نیروی فروش برای به وجود آوردن درآمد از تبلیغات محلی نیاز دارد، انتظاری داشت.

علاوه بر این، گرچه Yelp محصولات و شیوه های تبلیغاتی اش را تغییر داده است، آن ها در گذشته رابطه خصمانه ای با تجار داشته اند و هنوز هم شهرت بدی در برخی بازارها دارد.

سخن آخر:
تا زمانی که ما فکر می کنیم که پلتفرم بررسی محلی Yelp یک محصول عالی هست ما در مورد مدل کسب و کار آن ها یک سری استثناء ها را در نظر گرفته ایم. زیرا:

    این که کاربران بررسی کننده  یک مزیت مقایسه ای مناسب بدهند واضح نیست، چه برسد به یک اثر شبکه ای.
    فروش تبلیغات محلی یک پیشنهاد خیلی گران هست
     با تهدیدات بزرگ استراتژی (مثل: مختل شدن جریان ترافیک توسط گوگل) مواجه می شود.

 

منبع: https://yp.persianblog.ir/jQkNN0aQnOfEEOKRR1gg-کسب-و-کار-Yelp-چگونه-کار-میکند

گروه رضایتمندی
تماس با ما

info@rezaiatmandi.ir

دفتر قم: ۵۵ متری عمار یاسر ،کوچه ۱۲(عربستان) ، مجتمع تراشه ، طبقه ۳ ، واحد ٥

پشتیبانی قم: ٠٢٥٣٧٧٠٩٩٧٩
رایانامه : info@rezaiatmandi.ir
ساعات کاری : ١٦ - ٩

  گواهینامه ها ، مجوزها ، حامیان و توافقات همکاری با/از
logo-samandehi
معرفی

رضایتمندی: اولین سامانه فهرست گذاری و رتبه بندی مشاغل ، صاحبان کالا و خدمات در ایران

شبکه های اجتماعی: